det svenska systemet ?

Det känns som att det enda mitt liv innehåller nu är massa överklagande och pappersarbete och att sitta i telefonen . Det är ett heltids jobb att vara sjuk. Känner mig helt tom i skallen av allt. De som är till för att hjälpa till bara motarbetar. När ska man då hinna vara sjuk ? Sedan jag blev sjuk känns det inte som jag kan slappna något. När ska jag hinna det? När ska man hinna komma tillbaka och återhämta sig? Det är bara att se sanningen i vitögat, sveriges samhälle är inte gjort för att unga människor plötsligt blir sjuka. När jag pratar om att bli sjuk menar jag inte att man har lite ont någonstans utan att man kan riskera sitt liv och man inte har gjort något för att bli sjuk, utan att man utan minsta föraning drabbas av något som kommer förfölja dig resten av livet. Vart ska man vända sig ? Vem ska man prata med? Vart får man pengar ifrån? Klarar man sig på 85 kr per dag när man har räkningar och en hyra att betala? Maten då? Mediciner? Svaret enligt dom är JA. Annars är det nog bara att se ut ett fint litet träd och ta sitt pick och pack och flytta in där. Försäkringskassan bara dröjer, tar månader innan man får svar, de skickar runt papprena från gällivare, jönköping, östersund, jokkmokk tillbaka till jönköping. Och när man sedan får sitt svar är det ändå inget att ha, nej då är det dax för nästa vända. En ny omgång med överklagan. Men sen är det överklagan till CSN, skicka alla journaler runt om till alla som tycks behöva det, men det verkar som de ändå inte läser det. Läkarintyg, försäkringar, läkarbesök, utredningar, överklagan, journalpapper. Bara att hålla koll på allt är jobbigt. Att sedan varje gång få berätta om allt igen, som att ingen tror på en, då är min fråga. Hur skulle jag kunna ljuga om att jag fått en stroke, en blödning och en propp i hjärnan ? Hade jag fått bestämma hade jag inte ens blivit drabbad.  Ja jag vet inte va jag ska säga. Jag önskar att jag aldrig blivit sjuk. Allt det här är ett helvete. Men få tycks fatta hur jobbigt det är, tyvärr. . Ingen kan säga att jag inte kämpar, för jag gör allt jag kan. Men ibland tycks det inte räcka till. Hur mycket ork har man? Hur mycket ork har en "frisk" person?

Kommentarer
Postat av: Julia

Det är ett jäkla cpsystem! Gissar på att du kommer rösta rött! :)

2010-09-09 @ 12:12:24
URL: http://juliaelhag.blogg.se/
Postat av: Fjällis

Fy tusan! Ja det är inte särskilt mycket som fungerar.. De är så man undrar varför man inte får en snabbkurs i sånt i skolan.. Å försäkringskassan är ju ett kapitel i sej.. Jätte tråkigt att höra att de blivit sjuk Sofia.. Kämpa på..

2010-09-09 @ 13:49:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0