stroke

Hej på er!

Dagarna rullar på som vanligt, umgås med mina fina vänner och mitt fina ♥. Men känner mig lite små stressad, känner att jag vill veta vad som kommer hända i den närmaste framtiden. Att mötet igår blev uppskjutet gjorde inte saken bättre. Vill just nu bara få veta vad som händer och hur jag ska gå vidare. Känner att det under en period nu har varit tuffare igen men hoppas att det snart vänder och orken kommer tillbaka och att jag kan lämna den värsta rädslan bakom mig, men jag vet att det tar tid jag vet att man måste ge allt. Ibland blir jag så less på att fortsätta kämpa utan att något händer och man bara känner att det mer går bakåt än framåt men jag ger mig inte hur jobbigt det än är och hur jobbiga dagarna än kan vara. Jag bara längtar till jag får tillbaka hela mitt liv igen.

Fakta om stroke

Stroke är ett samlingsnamn för hjärninfarkt (blodpropp i
hjärnan) och hjärnblödning. Stroke, tidigare sa man
slaganfall, är en av våra stora folksjukdomar.
Av de som fått stroke har cirka 85 % fått en hjärninfarkt
och cirka 15 % en hjärnblödning.

  • Varje år insjuknar runt 30 000 svenskar i stroke
  • Var 17:e minut får någon i Sverige stroke
  • Stroke är en av de vanligaste orsakerna till funktionsned-sättningar och död i Sverige
  • Stroke är den sjukdom som kräver flest vårddagar inom den somatiska (kroppsliga) sjukvården och beräknas kosta samhället cirka 14 miljarder kronor per år
  • Lika många kvinnor som män får stroke
  • Medelåldern ligger på 75 år, men cirka 20 % av de som fått stroke är i yrkesverksam ålder, det vill säga under 65 år

    Genom rehabilitering kan man återfå många av sina förlorade
    förmågor eller lära sig att kompensera för dessa.

    Många lider dock av dolda funktionsnedsättningar som till exempel extrem trötthet, depression, yrsel, synfältsbortfall, nedsatt minne,
    koncentrationssvårigheter, humörsvängningar med flera.

    Trots att stroke är en av våra stora folksjukdomar är kunskapen hos allmänheten dålig om riskfaktorer, insjuknandesymtom och sjukdomens konsekvenser.


  • Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0